KONTAKTA OSS!

Om ni undrar något eller vill veta mer om oss kan ni alltid dra iväg ett mail till: skanefruar@hotmail.com

onsdag 4 maj 2011

Vad innebär Progesteronprov?

Har läst olika bloggar och forum och undrar vad progresteronprov är? Något sådan behövdes inte göras när vi var på undersökning?! Kan kanske bero på inkompetensen hos vår gynekolog..
Jag fick själv leta upp fakta om alla prover som behövdes tas ioch berätta för gynekologen..

Vad är Pergotime? Är det för kvinnor som inte har koll på sin ägglossning?
Isåfall behöver vi inte knapra några tabletter..

Sen det där med äggledarspolning.. Har förstått att det kan underlätta och öka chanserna att bli gravid. Detta tog vi även upp med den "kunniga" gynekologen, hon rynkade bara på ögonbrynen och sa att det var inget vi skulle tänka på, det var ju värsta ingreppet! Hon förklarade att det var ett ingrepp där det krävdes att man var sövd, alt bedövad och man skulle gå in med en slang genom magen (?!)
Är det någon där ute som kan hjälpa oss med detta påstående? Någon som vet eller har erfarnhet av äggledarspolning?!



Jag har sagt det förr och säger det igen, det är rena djungeln det här!
Vi är evigt tacksamma för alla svar!

4 kommentarer:

  1. En äggledarspolning för man för att få veta att det är passage i äggledarna. Är det inte passage är insemination helt meningslöst. Så det skulle jag göra om jag var ni (har själv gjort det). Det är inget komplicerat, även om några tycker det gör ont. Man behöver absolut inte vara sövd.

    Progesteronprov vet jag inte vad det är, men jag antar att ni gjort en basutredning? Det är blodprov som mäter vissa hormonnivåer och progesteron kan nog vara ett av dem. Pergotime använder man vad jag vet för att stimluera ägglossning.

    Sen kan man inte kan lita på ägglossninsstickor helt. När jag blev gravid hade jag noll utslag på stickorna. Det säkra sättet är att mäta äggblåsor med ett vaginalt ultraljud, så försök hitta en gyn som kan göra det.

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för svaret! De borde ju faktiskt nämnts vid undersökningen att en äggledarspoling behövs för insemination, detta känns hopplöst!

    Antar att det bara är att bita i det sura äpplet och ringa och boka en tid för spoling, snart högkostnadskort får mig och frun!

    SvaraRadera
  3. Tudorienne har ju gett ett så utförligt svar men kan fylla på litegrann i alla fall om progesteron. Det är ett hormon som ökar efter ägglossning och genom blodprov kan man då se om man har haft ägglossning eller inte.

    SvaraRadera
  4. Det är inga namn man är bekant med så det är klart man snappar upp allt man läser. Man är rädd att missa något viktigt och på så sätt få vänta ännu längre! Tack för svaret familjen regnbåge, kul att folk hittade hit så snabbt! det värmer när man får svar och vet att det finns fler i samma situation!

    SvaraRadera